Gyakran Ismételt Kérdések / GYIK

A laborban számos kérdés merül fel a páciensek részéről, melyre nem feltétlen sikerül akkor, az adott pillanatban jól válaszolni. Összeszedtük azokat, amik leggyakrabban hangoznak el nálunk, illetve amire nem lehet csak 1-2 szóban megfelelően reagálni. Elöljáróban megjegyeznénk, hogy mi egy olyan labor vagyunk, ahol a számok mellett főleg a páciensek neveit használjuk az azonosításra, és ahol a levett mintákat a vérvételtől kezdve végig kísérjük a feldolgozásig. Vannak vizsgálatok amiket partneri szerződés alapján más laborokba küldünk, de a vizsgálatok java része helyben készül. Nálunk nincs napi több ezer páciens, épp emiatt tudjuk munkánkat kellő odafigyeléssel, körültekintően, precízen végezni.  

 

  • LABORVIZSGÁLATOT SZERETNÉK, MIT AJÁNLANAK? 

Laborvizsgálatokat a páciens kórelőzményeinek, jelenlegi panaszainak, valamint előző eredményeinek ismerete nélkül nem tudunk ajánlani. A személyre szabott ajánlathoz az orvosi konzultáció elengedhetetlen. Ez online, vagy személyes találkozó alkalmával is történhet. A beszélgetés során számos olyan kérdés merül fel, amire sem e-mailben, sem telefonon nem lehet felkészülni. A legtöbb esetben maga a páciens sem gondolja, hogy fontos lehet ez vagy az, ezért nem beszél róla, de a konzultáció során mindezt fel lehet tárni, és pont ez a lényege, mert így minden fontos kérdésre válasz érkezhet. Az sem elhanyagolható, hogy egy szakorvos számára egész más jellegű kérdések merülhetnek fel, mint amit a páciens gondol magáról elmondani. Ami másnak lényegtelen, az lehet pont egy olyan kapaszkodó, ami megadja a vizsgálatok vezérútját. 
Aki mégis maga venné kezébe az ügymenetet, azoknak az előre összeállított csomagokat ajánljuk, minden szervrendszerre és a legfontosabb egészségi problémákra találnak egy-egy ajánlást. Az előre összeállított csomagjaink a bizonytalan esetekben hasznosak, hiszen adott problémára nem a páciensek kell összevadászni a vizsgálatokat, hanem évtizedes tapasztalattal a hátunk mögött tudjuk őket segíteni ebben. Továbbá a vizsgálati ajánlóban (előkészületben) is olvashatnak bővebben. A készülő laborvizsgálatok felelősségét nem vállalhatjuk át, ha azokat nem a kezelőorvosa írta elő, vagy orvosi konzultáció során történő javaslat nem előzte meg. Az, hogy mire gondol a páciens, és mire van/lenne szüksége az nem ugyanaz. Ne feledjük, hogy egy-egy panasz vagy tünet hátterében számos kórkép is állhat, (pl. szédülés: lehet vízhiány, vashiány, és lehet agydaganat, a sápadtság sem biztos, hogy vérszegénységet jelent, és a bőrtünetek hátterében sem biztos, hogy allergia áll) hasonló panaszok mellett lehetnek teljesen eltérő betegségek is, épp emiatt az internetes öndiagnózis felállítása gyakran hátráltatja az igazi okok felderítését, és késleltetheti a megoldást. Pár mondatból nem lehet leszűrni a probléma hátterét, felelősségteljesen pedig nem lehet vizsgálatokat ajánlani. Ez veszélyes is lehet, ezért nem is tesszük! Nem az a célunk, hogy minél több pénzt költsön el olyanra, amire nincs szüksége, hanem az, hogy olyan célirányos vizsgálatok készüljenek, amik előreviszik állapota felderítésében. Gondoljunk csak dr. House eseteire, mennyi fejtörés, mennyi vizsgálat, mennyi kérdés mire a végső diagnózis megszületik. Épp emiatt pár elejtett mondatból nem lehet vizsgálatokat ajánlani, vagy diagnosztizálni. 

 

  • HA ELVÉGZEK PÁR LABORVIZSGÁLATOT, ABBÓL KIDERÜL MI A BAJOM? 

Nem, nem biztos, lehet. Sajnos, erre sincs egyértelmű válasz. Önmagában a laboratóriumi eredmények nem igazolnak semmit! Ahhoz, hogy egy-egy kórképet/állapotot alá lehessen támasztani vagy kizárni, a páciens teljes klinikai képe mellet a rendelkezésre álló összes egészségügyi információ szükséges. Többek között labor, röntgen, ultrahang, CT vagy MR, egyéb diagnosztikai vizsgálatok, panaszok és tünetek feltárása, fizikális státusz. Ezek együttesen alkotják meg a DIAGNÓZIST! A vizsgálati eredményekből sok minden kiolvasható, van amikor egyértelmű a kép, van amikor nem. Önmagában egy laborlelet számok és betűk halmaza, melyek a páciens teljes egészségi állapotának ismerete nélkül nem adnak teljes képet. Természetesen azokban az esetekben, ahol már minden összeállt és a laborvizsgálati eredmény a döntő, ott más a helyzet. Amikor a végső diagnózishoz már csak egy célirányos vizsgálat szükséges, ami megadhatja a választ a kérdésre, ott a laborleletből kiderülhet a páciens betegsége, állapota. De nem a laboros, hanem a szakorvosok számára! 
A laboratórium csupán eredményt közöl, majd a felmerülő kóros állapotoknál javaslatot tesz ill. tehet a megfelelő szakrendelő felkereséshez, vagy a további vizsgálatok szükségességéhez. Számos esetismertetés létezik, amikor a végső diagnózis merőben más volt, mint amit a laboros, vagy nem kompetens szakorvos gondolt. Például ez az eset

 

  • HA KÉSZ VANNAK AZ EREDMÉNYEK DIAGNÓZIST ÉS KEZELÉST IS KAPOK MAJD? 

Nem! A labornak erre nincs sem jogköre, sem módja! Bízzuk ezt az orvosokra, hiszen egy laborban mindent el lehetne végezni és még gyógyszert is kapnánk a bajunkra, minek kellenének a szakorvosok? A laborban vizsgálatok készülnek, melyek segíthetik a kezelőorvost a végső diagnózis felállításában és a kezelésben. A laboratórium egy végrehajtó intézmény, ahol legtöbbször orvosi javaslatra vérből vagy egyéb váladékokból különféle kémiai, immunológiai, mikrobiológiai, stb. vizsgálatokat végez. A laboreredmények ismerete önmagában nem elegendő sokszor még a szakorvosoknak sem, ezért konzultálnak egymással adott esetben. Szükség van a laborvizsgálatokra, és szükség van SZAKorvosokra is. A laboratórium (illetve röntgen, CT, stb.) diagnosztikai megoldásokat nyújt, a szakorvosok a klinikai orvoslásban dolgoznak. E kettő összehangolt eredményeképp lehet diagnosztizálni és kezelni valakit. 

 

  • A LABORATÓRIUM MUNKATÁRSAI MIÉRT NEM SEGÍTENEK A VIZSGÁLATOK KIVÁLASZTÁSÁBAN?

HIÁBA TELEFONÁLOK ÉS PANASZOLOM EL A BAJOMAT, NEM KAPOK EGYÉRTELMŰ VÁLASZT! MIÉRT? 

A fenti kérdéskörből már kiderülhet, hogy miért nem. A laboratórium dolgozói és orvosai arra hivatottak, hogy szakorvosi javaslatra vizsgálatokat végezzenek egy betegség vagy állapot gyanúja esetén. A vizsgálatokkal meg tudjuk támogatni az orvost kétségeiben. Az, hogy Önnek mire lehet szüksége arra sem telefonon, sem írásban nem tudunk válaszolni, pont azért, mert felelősséggel tartozunk Önök és a munkánk iránt is. A célunk, hogy a páciensek a legmegfelelőbb ellátást kapják és mielőbb fény derüljön a probléma okára. Hiába van valaki mögött 10-20-30 év tapasztalása, ha nincs meg a megfelelő tudása és eszköze ahhoz, hogy véleményt alkosson egy ismeretlenről, aki 1-2 mondatot közöl magáról. Sajnos a szomszéd néni olykor "többet tud a labornál" és mindenki másnál, hisz neki is pont ez volt a baja tavaly. Kész patikája van otthon mindenféle nyavajákra és bátran ajánlja boldog-boldogtalannak. Ezek rendkívül ártóak, károsak és teljes mértékben felelőtlen mindenki részéről! Nem adunk javaslatot vizsgálatokra, - kizárólag orvosi konzultáció keretein belül, ahol a felmerülő kérdéseket helyben meg lehet válaszolni. A téves vizsgálati ajánlással hátráltatjuk azt, hogy Önök mielőbb megfelelő szakorvosi ellátásában részesüljenek! 

 

  • MIÉRT JAVASOLT A VIZSGÁLATOKRA ONLINE FOGLALNI? 

Mert kényelmesebb, átláthatóbb, rugalmasabb, gyorsabb, nem kevés időt lehet vele megtakarítani. Az online felületen láthatóak a szabad napok, a szabad órák és percek. Ön választja ki, melyik a megfelelő. Ráadásul vannak olyan vizsgálatok, amiket csak adott napon, adott ideig tudunk vállalni, és az online rendszerben a naptár eleve csak ezeket a napokat ajánlja fel. Pl. Inzulinterhelés, ahol időbeni, vagy bizonyos meddőségi vizsgálatok, ahol napszaki megkötés van. A visszaigazoló e-mail a sikeres foglalást követően pedig olyan információkat tartalmaz, amik szükségesek a felkészüléshez és az előkészületekhez. Mindezt szóban elmondani nehézkes, nem tartós, félreérthető és nem visszatekerhető a beszélgetés. Az online foglalás amellett, hogy rugalmasan kezelhető, - hiszen a nap bármely időszakában bárhonnan elérhető a felület, számos olyan kérdésre ad választ, ami a vérvételre/mintavételre való előkészületek miatt fontos. Hogyan kell felkészülni, mit kell hozni, mennyibe kerül a vizsgálat, mikor készül el a lelet, ez mind fel van tüntetve a honlapon a csomagoknál. Továbbá nincs összetorlódás, hiszen a telefonos előjegyzéssel egy időben történhet online foglalás is, és máris egy időpontra érkezhet három páciens, ami kellemetlen mindannyiunk számára. E-mailben történő megkereséskor felajánlunk egy lehetőséget. Amennyiben ez nem jó Önnek, akkor az online foglalást szükséges választani. Az oda-vissza levelezgetés nem hatékony, és nem szolgálja sem a páciens érdekeit sem a megfelelő ellátását.  

 

  • MIÉRT NEM LEHET TELEFONON IDŐPONTOT FOGLALNI? 

Jelenleg két csatornán fogadunk pácienseket, ami azt jelenti, hogy egy időpontra ketten tudnak jönni. 15 percenként érkezik két páciens, s ha mindannyian betartják az időpontra vonatkozó szabályokat, (max. 5-10 perccel előbb érkezik) akkor a megelőző előkészületekkel kényelmesen tudunk fogadni mindenkit. Amíg azonban telefonon beszélgetünk arról, hogy mit szeretne, mikor szeretné, mennyibe kerül, hogy kell felkészülni, mit kell hozni, mire kell figyelni…stb. addig akár két páciens is bejelentkezhet az Önnel megbeszélt időpontra. Három páciens egyidejű fogadása rendkívül kellemetlen torlódást okozhat, amit nem szeretnénk. Ráadásul egy adatlapot mindenképp ki kell tölteni a vizsgálat előtt, így az e-mail címet mindenképp el kell kérni, és megírni mindazt, ami a telefonban elhangzott és csatolni az adatlapot. Felkészültünk a 21. század diktálta online kommunikációjára és minden rendelkezésre áll, hogy ne raboljuk senki idejét. Fontos és megjegyeznénk, hogy mindig a páciensek érdekeit tartjuk szem előtt, épp emiatt hoztuk meg a döntést. Vannak kivételek persze, de sajnos nem jók a tapasztalatok a telefonos bejelentkezéssel (félreértik, rosszul emlékeznek, nem írják fel az időpontot és elfelejtik, nem is azt akarták, mégsem akarnak eljönni, mert meggondolták magukat, de már nem szólnak vissza, nem küldik vissza az adatlapot, nem tudunk felkészülni). Tudjuk jól, hogy vannak hiányosságok a telefonos kommunikáció terén, (írásban erősek vagyunk) de nincs külön ügyfélszolgálati munkatárs, akinek csak a telefonok kezelése lenne a feladata! Délelőtt pácienseket fogadunk, és senki sem szeretné, ha az ő idejében épp egy hosszas telefonbeszélgetés miatt csúszna az ő vizsgálata. Délután pedig feldolgozzuk a mintákat, időre mérünk sokszor. Az adminisztráció rengeteg munkát adott eddig is minden dolgozónak, az online tér (EESZT) beépülése a napi rutinba egy plusz feladat. A 21. században, amikor az emberek túlnyomó többsége és maga társadalmi elvárások is az internet felé terelik az ügyintézést, talán nem lehet olyan nagy probléma az online rendszer használata. A mi felületünk úgy van kialakítva, hogy mindenki a választott csomagjának megfelelő speciális felkészülésről kapjon információt a bejelentkezés után. Minden szükséges teendő le van benne írva. Ennél jobb, gyorsabb és gördülékenyebb megoldás egyelőre nincs. A nap 24 órájában működik és nem csak a munkaidő alatt hétköznap. 
 

  • TELEFONON KERESZTÜL ELMONDTAM A PANASZAIMAT ÉS VÁLASZT VÁRTAM VOLNA. EHELYETT AZT KÉRTÉK, ÍRJAK E-MAILT. MIÉRT? 

A laboratóriumban nem csak asszisztensek és diplomások dolgoznak, hanem olyan kolléga is, akinek nincsen szakmai kompetenciája. Gondoljanak csak bele, hány orvosi rendelőben adnak telefonon elmondott panaszra bármiféle kielégítő választ, vagy miért gondolja bárki is, hogy erre mód van.Talán egyedül a háziorvos segíthet, aki kellőképp ismeri az Önök kórtörténetét, a szedett gyógyszereket, a közelmúltban zajlott eseményeket. De ismeretlenül azt gondolni, hogy 2-3 mondatból bármiféle tanácsot lehet adni, ez SÚLYOS HIBA ÉS SZAKMAI VÉTSÉG lenne a laboratórium részéről.Tisztelettel kérjük a kedves pácienseket, hogy lehetőség szerint a telefonos megkeresés helyett az e-mailt válasszák! Általában pár órán belül választ adunk a kérdésekre. Szakmai kérdés esetén egy szakavatott amikor ráér odaül, majd alaposan elolvassa a kérdést. Ez nem Önök ellen, ha kifejezetten az Önök érdekében szükséges, az átgondolt válaszadás érdekében. Mi sem szeretnénk olyanokat mondani egy telefonbeszélgetésben, ahol nem volt meg sem az idő, sem a szakmai felkészültség, amire később másképp felelnénk. Ön is kielégítő választ vár! A munka jellege megkívánja, hogy mindannyian részt vegyünk a munkafolyamatokban, épp ezért az időnkénti hosszas telefonos beszélgetés azt eredményezi, hogy a vizsgálatra érkező páciens várakozik. Ez kellemetlen és kényelmetlen helyzetet szülhet. Kérjük, hogy amennyiben mégis szükséges a telefonos felvilágosítás (nem szakmai kérdésben), úgy a 12 óra utáni időpontot válasszák! Felhívjuk továbbá figyelmüket, hogy a telefon akkor is kicsöng, ha épp beszélünk, mert a digitális szolgáltatás miatt nincs foglaltság jelzés rajta. 

 

  • MIÉRT KELL ELŐRE MEGBESZÉLNI, MELY VIZSGÁLATOKAT SZERETNÉM? A LABORBAN ERRE NINCS MÓD A HELYSZÍNEN?

Ez attól függ! Az előre egyeztetett vizsgálatokra fel tudunk készülni, nem csak a csövek tekintetében, hanem árakkal, a vállalási határidőkkel is. Továbbá reggel ez alapján készítjük ki a munkához a szükséges reagenseket is, feljegyezzük a különleges analitikát igénylő vizsgálatokkal való teendőket. A recepción nem biztos, hogy lesz idő és felkészültség (pl. az ott dolgozó kolléga nem szakavatott, így nem fog tudni segíteni a vizsgálatok kiválasztásában), mások nem biztos, hogy a munkájuk közepén oda tudnak menni segíteni. Épp emiatt írásban történő egyeztetés után árajánlatot küldünk (csak a laborvezető adhat kedvezményes ajánlatot), majd a foglalás után a kötelezően kitöltendő adatlapon minden fontos információt feljegyzünk. Ha helyben kell mindezt megoldani, az rengeteg időt vesz el mindenkitől, továbbá könnyen lehet, hogy valami kimarad. Ez a fajta megoldás nem a legjobb. Kérjük ezért, ha bármiféle kérdése, kérése van a vizsgálatokkal, csomagokkal kapcsolatban, akkor előre egyeztessünk, hogy mire megérkezik, minden készen álljon a vérvételre és a vizsgálatok elvégzésére. Természetesen előfordulhat, hogy időközben valaki meggondolja magát és mást szeretne mint amit előzőleg megbeszéltünk, segítünk is benne ahogy tudunk, de amikor egy előző napi hosszas felkészülés után hirtelen azt sem tudja mit szeretne a páciens, az sajnos nagyon sok időt vehet el, emiatt megtorpanhat az addig gördülékeny páciensfogadás. Minden vizsgálatnak megvannak a sajátosságai. Milyen csőbe kell levenni, mit kell vele tenni a vérvétel után. (Azonnal fagyasztani, vagy centrifugálni, stb.) Ha ez előre nincs letisztázva, abból könnyen káosz lehet, akár kimarad valamilyen kérés, ami kellemetlen ránk nézve. Az utólag módosított vizsgálatoknál kedvezményt (amennyiben az járhatna) nem lehet érvényesíteni, mert a recepción álló munkatársnak erre nincsen felhatalmazása. 
 

  • MIÉRT NEM CÉLSZERŰ RÉSZEREDMÉNYEKET KÜLDENI, HA CSOMAGRA JELENTKEZEM? 

A csomagajánlatok célja, hogy egy-egy betegség vagy kóros állapot gyanúja esetén kiderüljön a páciens problémája. A csomagok egyben adják meg azt a kellő információt, amivel az orvos birtokában lehet annak a tudásnak, hogy el tudja dönteni szükséges vagy nem továbblépni. Egy vizsgálati csomagból kiragadni részeredményeket és abból véleményt formálni súlyos hiba. A részeredmények közlése nem kívánt következtetéseket és helytelen döntéseket vonhatnak maguk után. Épp ezért nincs mód és lehetőség ilyen formán az egyes vizsgálatokat külön leletezni,hanem egyben amikor minden elkészült. Vannak csomagok, ahol megengedhető a részeredmények küldése, és van, ahol nem. A vállalási határidők így vannak feltüntetve. Egy hasonló kérdésre is ugyanez a válasz: még nincs kész minden eredményem, de van pár csillag a leletben, miért nem mondják meg mi az? Mert nekünk egyben kell látnunk az összes vizsgálati eredményt, hogy arról bármiféle véleményt lehessen mondani. 

 

  • AZT ÍRJÁK, HOGY A VÁLLALÁSI HATÁRIDŐ PL. 10-20 NAP? NEM TUDJÁK MEGMONDANI, HOGY 12 VAGY 19? 

Nem! A labormunka során a tervezések ellenére számos olyan nem várt probléma állhat elő, ami keresztülhúzza a számításokat. Lehetnek munkaerő kiesések, géphibák, és számos olyan technikai probléma, amit nem lehet előre látni. amit ma eltervezünk délelőtt, lehet egészen másképp történik délután. Garancia mindig a vállalási határidő utolsó napjára van. Ráadásul vannak olyan vizsgálatok, amiket hetente/kéthetente vagy akár havonta végzünk. Az, hogy ezen belül melyik napon tudjuk feldolgozni, előre nem lehet megmondani. Minden attól függ, hogy adott napon mi és hogyan áll rendelkezésre. Kérem, várjanak türelemmel! Sztori: egy páciens egyszer egy olyan vizsgálatot kért, amire 3 nap volt a vállalási határidő. A recepción a kolléga ezt mondta neki teljesen helyesen a pultnál. Azonban aznapra összejött annyi minta a kért vizsgálatból, hogy érdemes volt feldolgozni, így gyakorlatilag aznap délután eredményt kapott. Kétségbeesve hívott, hogy ez nem lehet az ő mintája, ha 3 nap volt megadva és már készen van. Mi a jó megoldás erre? Várjuk ki a határidő végét? Csak jót akartunk tenni, de néha sajnos minden igyekezetük ellenére sem sikerül. A recepción lévő  kolléga pedig honnan tudhatná, hogy a laborban mikor milyen munkafolyamat zajlik? 

 

  • HOGY LEHET, HOGY EGYES VIZSGÁLATOK MÁR AZNAPRA/MÁSNAPRA ELKÉSZÜLNEK, MÍG MÁSOKRA HOSSZÚ VÁLLALÁSI IDŐ VAN? 

Az olyan gyakori vizsgálatok, mint a vérkép, vércukor, májfunkció, amik a napi rutin részei, azokat gyorsan el lehet végezni, mert naponta több is készül belőlük. Ráadásul a reagensek is bőven elfogynak a lejárat előtt. Vannak viszont ritkán kért vizsgálatok, pl. genetikai tesztek amiket bonyolult eljárással lehet elvégezni, épp ezért időigényes. Vannak, amiknél a muszáj összevárni egy adott mennyiséget, hogy megérje felbontani a teszt szettet, (ahogy 1 db tányérral nem indítjuk el a mosogatógépet, mert nem gazdaságos, úgy 1-1 vizsgálatért nem tudjuk felbontani a szettet, mert lehet a következő mérésre már lejárna a méréshez szükséges reagens. Épp emiatt a vállalási határidőket úgy kellett kalkulálni, hogy bizton fel tudjuk a teszteket használni és ne vesszen kárba semmi. 

 

  • A VÉRVÉTEL ELŐTT LEHET ENNI VAGY INNI? 

Inni mindenképp! Vizet. Kb. 3 decilitert a vérvétel napján. A referencia tartományok alapvetően éhgyomri vérvételekre vannak megalkotva. Mi is az és hogyan állapítják meg a referencia tartományt? Nagyszámú  egészséges embernél meghatározzák az adott paramétert, és megnézik, hogy milyen tartományon belül tekinthetők az eredmények "normál"-nak. Ettől független van, ahol kívánalom az éhgyomri (éhom) vérvétel, és van ahol könnyed reggeli megengedett. Bővebben lehet erről olvasni az előkészületeknél

 

  • MIK LEHETNEK A VÉRVÉTEL SZÖVŐDMÉNYEI? VÉRVÉTEL ELŐTTI TEENDŐK ÉS JAVASLATOK

Feldagadt, lilásan elszíneződött kar vagy kézfej, fájdalom a szúrás mentén? Nem kellemes valóban, sajnos az  invazív beavatkozásnak számító vérvétel esetén előfordul, akkor is,ha addig soha ilyen nem történt. A vérvételt számos tényező befolyásolja. A legtöbb diagnosztikai rutinvizsgálathoz vérre és az ezzel járó vérvételre van szükség. Bármennyire gyakori eljárásról van is szó, az emberek általában pont ettől az apró beavatkozástól félnek a legjobban. 
A páciensek részéről általában két fő probléma adódik: 1) a tűszúrás miatti fizikai és 2) a vér látványából adódó érzelmi-pszichikai félelem. 
A legtöbb embernek azonban nem okoz gondot a vérvétel, hiszen ők ezt csak apró kellemetlenségként élik meg. Mások izgulnak, és szükségük van olyan stratégiákra, amelyek átsegítik őket ezen a nehézségen. Néhány ember esetében vénájuk állapota nehezíti a beavatkozást, mert pl. a többszöri vérvétel vagy infúziós kezelések miatt az már sérült, a sorozatos szúrás hegesedést okozott vagy egyszerűen nehéz a vénát megtalálni, és abból vért venni. A legtöbb ember számára a véna megszúrása gyors, könnyű és viszonylag fájdalommentes beavatkozás. A tapasztalatok szerint a vérvételen átesett legtöbb ember kellemesen meglepődik: lehet, hogy előtte kicsit izgulnak, de sokszor hallható a vélemény, „gyorsabb volt, mint gondoltam”, „kevésbé fájt, mint gondoltam” vagy „könnyebb volt, mint vártam”.
Vannak azonban néhányan, akiknek vékonyabb vagy nehezen tapintható vénájuk van. Van úgy, hogy a sorozatos szúrások miatt a véna hegesedik vagy megkeményedik. A kemoterápiában vagy Syncumar-terápiában részesülő betegeknél (a Syncumar esetleges mellékhatásai miatt ellenőrzésre szorulóknál) a sok szúrás miatt nehezebb lehet a vérvétel. Azok a betegek, akik tudják, hogy esetükben nehezebb lehet a vérvétel, kérhetik, hogy a korábban sikerrel járt asszisztens szúrja meg őket. Ha zavarja, hogy problémás a beavatkozás, fogadja meg a vérvételt végző szakember tanácsait, így közösen találhatják meg a sikerhez vezető módszert. Ha duzzanatot, vérömlenyt vagy fájdalmat tapasztal, a fájdalom enyhítése érdekében kövesse az általános elsősegélynyújtás lépéseit, például jegelje vagy hideg vizes borogatással lássa el a felületet, kímélje az adott végtagot, és vegyen be fájdalomcsillapítót, (ha ez egyébként megengedett az Ön esetében). Bővebben a teendőkről.

Fájni fog? Amikor a tű a bőrbe hatol, enyhe csípést érezhet, és a tű eltávolítása is járhat némi fájdalommal. Ha gyermeket vagy nyugtalan beteget kísér vérvételre, magyarázza el neki, hogy pillanatnyi fájdalmat vagy kellemetlenséget fog érezni. Ne mondja azt, hogy „Egyáltalán nem fog fájni”, mert a beteg nem bízik majd a körülötte levőkben vagy a szituációban, amikor tényleg megérzi az apró csípést. Legyen őszinte, mondja el, hogy valóban mi várható, mert azzal segít leginkább a betegnek.
 

Lassan szivárog a vér? Napi 8-10 pohár folyadék elfogyasztása elősegíti a jobb véráramlást, így a véna jobban látható és könnyebben megszúrható, ezért igyon elegendő folyadékot a vizsgálatot megelőző napokban. Tartsa be azonban orvosa utasítását; egyes vizsgálatok előtt nem ihat bizonyos fajta folyadékokat. Várakozás közben vagy a vizsgálatra igyekezvén sétáljon egyet, mert ez fokozza a véráramlást, és jobban kiemeli a vénákat (ha gyakran kell vérvételre mennie, a rendszeres kar- és kéztorna is segít). 

Száraz a bőre? Kevésbé fájdalmas a szúrás, ha alkarját (illetve a szúrás helyét) naponta legalább négyszer bekeni testápolóval. A testápolót célszerű azután alkalmazni, amikor víz érte a bőrfelületet, például fürdést, zuhanyzást, úszást követően. 
 

Hideg a keze? A meleg fokozza a vérkeringést, így a vérvevő könnyebben találja majd meg a vénáját. Várakozás közben hagyja magán a kabátját vagy pulóverét, és lógassa lefelé a karját, mert ez fokozza a vérnyomást a vénákban. Ha korábban is nehezebb volt Öntől vért venni, feküdjön le vagy melegítse kezét például takaró alatt, mert ez általában könnyít a helyzeten. 
 

Izgul? Beszélgessen valami kellemes élményről vagy gondoljon erre várakozás közben, mert ez elterelheti aggodalmait; hozzon magával érdekes olvasnivalót, zenét. 
 

Ájulás környékezi? Ha ideges, esetleg hajlamos a szédülésre vagy ájulásra, közölje ezt a vérvételt végző szakemberrel még a beavatkozás előtt. A vért fekve is levehetik Öntől, így könnyebben elkerülhető az ájulás és az ezzel járó esetleges sérülés. Ha bármelyik pillanatban úgy érzi, hogy szédül vagy netán elájul, azonnal közölje ezt az asszisztenssel vagy a közelben lévő bármely személlyel. Ha fejét térdéhez hajtja vagy lefekszik, hamarosan jobban lesz. 
 

  • MI AZ AZ ADATLAP? MIÉRT KELL KITÖLTENI AZ ADATLAPOT ÉS ELŐRE ELKÜLDENI! 

Az adatlap egy személyes adatokat és egészségi információkat tartalmazó lap/ beutalóként szolgál, melynek hátoldalán vannak a vizsgálatok felsorolva. Ezen tudja bejelölni a kért vizsgálatokat, ha egyedileg összeállított vizsgálatokat kér, és mi ez alapján tudunk felkészülni a vizsgálatára. Az adatlapban megimert adatokat a GDPR szabályai szerint bizalmasan kezeljük. Fontos, hogy az adatlap a vérvételt megelőző napokban, de legkésőbb a vérvétel előtti nap 11 óráig megérkezzen, mert ekkor kezdődnek a másnapi előkészületek! Bár a szabályzat kimondja, hogy a foglalás törlésre kerül, ha valaki nem küldi vissza, még soha senki időpontját nem töröltük, hanem írtunk érdeklődő levelet, hogy mire számíthatunk. Nem mindenkor jók a tapasztalatok sajnos. Előfordul, hogy elfelejtik elküldeni, és pótolják azonnal ha szólunk, de sajnos vannak, akik arra a kérdésre sem válaszolnak, hogy egyáltalán el kíván-e jönni a foglalt időpontban. Az egymás iránt való tisztelet minden területen fontos, hát még ott, ahol többen várnak időpontra. Ha fenntartjuk valakinek az időpontot, aki végül nem jön el, az azt jelenti, hogy akár 4-5 ember is szívesen eljött volna. Ők pórul jártak, mi meg üresjáratban lehetünk. Tapasztalataink szerint, aki nem küldi vissza az adatlapot a foglalás után, az nem fog eljönni a vizsgálatra, kevés kivételtől eltekintve persze.

 Az adminisztráció a mindennapi életünk részévé vált és egyre nagyobb terhet ró a dolgozókra. Az admin feladatok lassan sokkal több időt vesznek el egy-egy páciens esetén, mint maga a minták feldolgozása. Az adminisztráció már ott elkezdődik, hogy valaki online bejelentkezik hozzánk, ami megjelenik a naptári rendszerünkben. Elkezdődik a szervezés, tervezés. Az egészségügyben különösen fontos az adatok tárolása, kezelése, ugyanakkor rengeteg időt lehet megspórolni, ha a vizsgálatot megelőzően az adatlap a rendelkezésünkre áll. Miért? Az Ön feladata, hogy az adatlap első oldalát kitöltse, a miénk, hogy a vizsgálat idejére a második oldalára olyan információkat jegyezzünk fel, amiből minden kolléga dolgozni tud. A kért vizsgálatokat jelöljük rajta, előkészítjük a szükséges csöveket, a metodika alapján jegyezzük a mintavételt követő teendőket (pl. azonnali fagyasztás, további kezelés, melegben tárolás, stb), ellátjuk bárkóddal a csöveket, tehát a személyes adataikkal feliratozzuk, a számítógépes rendszerbe előzetesen felvezetjük az adatait, ráírjuk a fizetendő összeget és a vállalási határidőt is, hogy amikor belép az ajtón minden készen álljon az Ön kiszolgálására 1-2 percen belül. Ha mindezt a helyszínen kéne elvégezni, bizony nem kevés időt kéne rászánni. Az idő pénz, mindannyiunk számára értékes időt takaríthatunk meg! Kérem segítse a munkánkat! Akik ismernek bennünket jól tudják, hogy legjobb esetben azonnal, legrosszabb esetben is max. 2-3 percet kell várakozni. Erre különösen figyelünk és kényesek is vagyunk, ha nem flottul mennek a dolgok. Probléma akkor lehet, ha senki nem a foglalt időpontban érkezik. 

 

  • MIÉRT KELL ELŐRE MEGÍRNOM, HOGY MILYEN VIZSGÁLATOKAT SZERETNÉK, ÉS MIÉRT NEM DÖNTHETEK ERRŐL A HELYSZÍNEN? 

Lsd. feljebb is pár sorral! A laborvizsgálatok gondos, pontos előkészítést igényelnek. Vannak, amik időhöz, naphoz kötöttek. Vannak, amiket tovább kell szállítani, mert nem helyben készül és a futárt előre meg kell rendelni. Amikor plusz kérések vannak és azokat a helyszínen kell egyeztetni, az sok időt vesz el mindenki idejéből. A csőtípus, a metodika, az esetleges előkészület, a vizsgálati ár kalkuláció stb. viszi az időt. Ha segítségre lenne szüksége a választásban, azt csak előre tudja kérni, mert a recepción dolgozó munkatárs nem mindig szakavatott, így nem kell értenie a vizsgálatokhoz. Ráadásul, ha kedvezmény illetné meg, akkor a plusz kérésekkel ezt nem tudja helyben érvényesíteni, mert a dolgozóknak nincs joga erről dönteni. Csak a laborvezető adhat kedvezményt, nem biztos, hogy ő épp a helyszínen van, vagy ráér. 

 

  • HÍVOM ÖNÖKET TELEFONON? DE NEM ÉREM EL! MIÉRT? 

Mert napközben dolgozunk. Délelőtt a páciensekkel foglalkozunk közvetlen (adategyeztetés, vérvétel, fizetés), délután dolgozzuk fel a mintákat. A laboratóriumi munka nagy körültekintést és odafigyelést igényel minden dolgozótól. Külön ügyfélszolgálati munkatárs, aki minden kérdésben válaszolni tud, nincs. Telefonon a tapasztalatok alapján sok minden félreérthető, nem követhető, nem ellenőrizhető a későbbiekben. Sok félreértést lehet tisztázni e-mailben. A “ki mit mondott, mikor mondta, hogy mondta” című fejezet már sok-sok problémát okozott nekünk. A páciensek 15 percenként jönnek, akikkel előzetesen, majd a vérvételt követően is beszélnivalónk van. Senki nem szeretné, ha az ő idejében épp egy hosszas telefonos beszélgetést folytatnánk. Az írásban történő megbeszélés előnye, hogy minden kérdésre kielégítő válasz adható, a levelezés folyamatos és bármikor visszakereshető. Telefonon lehet érkezik egy olyan kérdés, amire akkor, abban a pillanatban nem jut eszünkbe a válasz, vagy már nem azok a szabályok vannak, nincs idő gondolkodni, és ez kínos lehet. A szakmaiság alapelve a jól kidolgozott, megfontolt és minden kérdésre kiterjedő válaszadás. Fel kell készülni, esetleg utána olvasni a szakirodalomban, ezért csakis írásban lehet kielégítő választ adni. Az árak napról napra változhatnak, és amit esetleg valaki csípőből bemond a telefonba, az lehet már nem érvényes, mert időközben, - mondjuk előző este javításra került és még nem volt mód értesíteni mindenkit erről. Az aktuális árlista fent van a honlapon, ha valamit nem találnak, írjanak! Alapelvünk a szó elszáll, az írás marad! E-mailben gyorsan válaszolunk, nem mellesleg távoli eléréssel az informatikai csoport is be tud csatlakozni a válaszadásba általános kérdésekben.

 

  • EDDIG SOHA NEM VOLT MAGAS VAGY ALACSONY XY ÉRTÉKEM. MOST MIÉRT? 

Ne feledjük el, hogy az eredmények egy aktuális állapotot mutatnak egy adott pillanatban. Ha hetente járna laborba, tapasztalná, hogy míg egyik héten ilyen az eredmény a másik héten más, hiszen másképp táplálkozunk, mások a lelki és fizikai terheltségünk, más-más vitaminokat vagy egyéb étrend-kiegészítőket használunk, kevesebbet vagy épp többet iszunk, stresszes időszakunk van, a vírusok jönnek-mennek, bakteriális fertőzésünk van, gyógyszereket szedünk stb. Kimeríthetetlen az okok tárháza. Nem az a probléma, ha kisebb eltéréseket látunk, hanem az ha panaszaink vannak és az erre irányuló eredmények eltérnek, vagy nincsenek panaszaink, de az összkép nem túl jó. A rendszeres ellenőrzés fontos, legyen szó pusztán az egészségi állapotunk vagy a betegségünk nyomonkövetéséről. 

 

  • NEM SZERETNÉK ORVOSHOZ MENNI, DE NEM TUDOK LEFOGYNI? PAJZSMIRIGY BETEG LEHETEK? 

Ahhoz, hogy egy laboros vagy egyéb egészségügyben jártas szakember véleményt mondjon vagy tanácsokat osztogasson, mindenképp szükséges az ember egyben látni és nem lehet rávágni, hogy biztos pajzsmirigy beteg. Ez korántsem biztos. Sőt! Nem mindenki pajzsmirigy beteg aki hízékony vagy nehézkes a fogyása. Először is alaposan ki kell kérdezni: mi a fő panasza és mióta állnak fenn ezek, társultak-e időközben mellé egyebek is, mikor mit eszik, mennyit iszik, milyen mozgást végez, hány éves, szed-e gyógyszert, mikor volt utoljára laborban és ott milyen vizsgálatok készültek, vannak-e ismert betegségei, műtétek stb. Ezer és ezer kérdés merül fel, amire válasz érkezik, majd újra kérdez-felelek, ezt nem lehet félvállról venni. Tegyük fel, hogy osztjuk a páciens véleményét és javasoljuk neki, hogy végezzen el a pajzsmirigy komplex csomagot, ami aztán negatív lesz. A páciens elkeseredik és egy időre felhagy a panaszainak okának kiderítésével. Telik az idő, egyre rosszabbul van, újabb labor készül nem célirányosan, negatív eredménnyel. Végső elkeseredésében elmegy végül orvoshoz. Elmondja a panaszait, az orvos megvizsgálja, újabb és újabb kérdéseket tesz fel. Olyanokat, amikre a páciens soha nem gondolna! És akkor az orvos előírja a megfelelő laborokat, ultrahangot, és végül kiderül mi okozza a panaszokat. Ez akár 2 év is lehet! Nem csak a pajzsmirigy betegségek kapcsán merülnek fel hasonló gondolatok, hanem a leggyakoribbak amikkel találkozunk: biztos inzulinrezisztenciám van, gluténérzékeny vagyok, tejallergiám van, tuti vérszegény vagyok, gyulladások vannak a szervezetemben. Szóval egy-egy elmondott panasz és tünet NEM JOGOSÍT FEL bennünket, hogy laborvizsgálatot ajánljunk! 

 

  • MIKOR VAN LEHETŐSÉG LABORVIZSGÁLATOT AJÁNLANI? 

Ha a páciens előzőleg járt a laborban és a kapott eredmények alapján felmerül bennünk egy bizonyos betegség vagy állapot gyanúja, akkor felajánljuk, hogy ezt vagy azt is végeztesse el. Így gyakorlatilag rövid időn belül orvoshoz tud menni, ami a megfelelő diagnózis felállítását és a kezelést is elősegíti. Továbbá akkor ajánlunk vizsgálatokat, ha konzultáción vett részt nálunk és megfontolt vizsgálatok készülnek. Természetesen sok olyan eset volt már, amikor a páciens megkérdezett bennünket egy-egy vizsgálat értelméről és arról, hogy neki ez segítség lehet-e. Nyilvánvaló, ha tudunk segíteni, akkor megtesszük, de csak 1-2 mondatból nem vállalhatjuk a felelősséget, ha mégsem erre van szükség. Vannak valóban egyértelmű (bb) laboreredmények amikben látni, mi is lehet a probléma oka, de vannak olyanok, amiket alapos kivizsgálás kell kövessen. Teljesen mindegy, hogy a leletben a vashiány minden paramétere ordít, a vashiányos anémiának oka van! Azt kell megkeresni! Vagy pl. ott vannak a májenzimek. Ebbe a csoportba több paraméter is tartozik. Ugyanakkor nem csak a májsejtekben, hanem máshol is előfordulhatnak. Ilyen a GOT is, ami a májban, szívben, vörösvérsejtekben, vesében, agyban is előfordul. A GPT erősen májspecifikus, a GGT a máj, epeutak, hasnyálmirigy, lépben is megtalálható. Ott a bilirubin ami epekő, különféle anémiák, májbetegségek esetén emelkedik, aztán az LDH és az alkalikus foszfatáz is idesorolandó. Nem lehet kiragadni egy-egy paramétert és megkérdezni, hogy az az egy miért magas/alacsony? Együtt egészben adhat kellő információt arról, hogy a háttérben mi állhat. Mindenféle aránypárokat számolnak az orvosok, százalékot a referencia tartománytól való eltérés mértékét, és természetesen a többi egyéb paraméter és a klinikai kép, panaszok fényében mindezt. 

 

  • HÁNY CSŐ VÉRT VESZÜNK LE ÉS AZ HÁNY DECILITER? 

Deciliter semmiképp! Egy véradás alkalmával egy embertől átlag 450 ml vért vesznek le. De a vérvétel nem véradás! Egy vérvétel során max. 15-30 ml vérre van szükségünk attól függően, hogy milyen vizsgálatok készülnek. 
Gyakori kérdés, hogy mennyire megterhelő a szervezetnek a vérvétel és lehet-e ezek után sportolni, takarítani, írni, stb. A válsz: a szervezet számára ilyen kis mennyiségű vér levétele semmiféle terheléssel nem jár. Nem fog elfogyni a vére, nem lesz ettől vérszegény, és nem távozik semmiféle hasznos anyag sem a vérvétel során, amire szükség van odabent. 

A kémiai mérésekhez tartoznak többek között a máj, és vesefunkciós vizsgálatok, a vérzsírok, ionok, de a cső igényét tekintve ide sorolhatjuk a hormonokat, daganatszűrőket, szerológiai vizsgálatokat is. 
A kémiai vizsgálatokhoz szérumra van szükségünk, ezt egy speciális ún. géles vagy zselés csőbe vesszük le. A csövek falát véralvadást gyorsító anyaggal vonták be, hogy minél előbb alkalmas legyen a centrifugálásra. A centrifugálást a vér teljes alvadása után, - amikor már nem folyik a levett vér- tehetjük meg. Ezután a gél alá kerülnek a vér alakos elemei vagy a vörösvérsejt massza, és a tetejére a szérum, amivel dolgozunk. A géles csövek általában piros vagy sárga kupakosak. 

A hematológiához tartozik a vérkép, süllyedés, reticulocita, melyekhez teljes vért használunk. Ezekben a csövekben speciális alvadásgátló anyag van, azért, hogy a vérrel keveredve, az ne alvadjon meg, ezáltal legyen alkalmas a mérésre. A csövek színei különbözőek, azért, hogy meg tudjuk különböztetni őket, és tudjuk mit mibe kell levennünk. A hematológiai vizsgálatokhoz lila kupakos csöveket használunk, a süllyedéshez feketét.  

A harmadik csoport az alvadási paramétereket vizsgálja. INR, fibrinogén, prothrombin. Ezek analizálásához szintén alvadásban gátolt vérre van szükségünk. Ezeket szintén lecentrifugáljuk, és a fennmaradó plazmát, itt nem szérumnak hívjuk- használjuk a mérésekhez. A cső színe kék

Ezen kívül használunk zöld kupakos csövet, pl. kromoszóma vizsgálathoz, NK sejtek méréséhez. 
A csövek térfogata 2-8 ml. Egy nagy rutin vizsgálathoz manapság mindhárom csőből egyet egyet veszünk le, ez max. 16 ml vérmennyiséget jelent. A vérvétel nem megterhelő a szervezetre nézve, nyugodtan lehet sportolni, illetve egyéb tevékenységet is végezni. 

Az inzulin és vércukorterhelésnél a cukrot szürke csőbe kell levenni. 

 

  • FIZETHETEK-E EGÉSZSÉGPÉNZTÁRI KÁRTYÁVAL?

Egyelőre nem lehetséges EP kártyával fizetni. Számlát tudunk kiállítani az EP nevére, amit készpénzben, bankkártyával vagy utalással tud rendezni. Az EP számlát, amit tőlünk elektronikusan kap meg, ki kell nyomtatni és beküldeni postai úton az EP címére. Fontos, hogy minden kért adat rajta legyen a számlán. Így az is, hogy kinek a nevén van az EP tagság és annak száma.