Többet a D vitaminról

A D-vitamin jótékony hatásai már régóta ismertek, ahogyan az is, hogy szervezetünk napfény hatására termeli azt. Az előttünk álló hónapokban az egészséges embereknek már tablettára sincs szükségük a megfelelő D-vitaminmennyiség fedezéséhez, hiszen a nyári időszakban 10-30 perc napon töltött idő elegendő a vitamin megfelelő szintű termelődéséhez, ami napi 2000 nemzetközi egység. Csontjaink védelme és izomerőnk fokozása mellett a D-vitamin a betegségekkel szembeni védekezőképességünkre is pozitív hatást gyakorol. A zsírban oldódó D-vitamin (pontosabban vitamincsoport) számos igen fontos folyamatban vesz részt a szervezetünkben. Többek között az immunrendszerünk megfelelő működéséhez szükséges, de segíti bizonyos ásványi anyagok és nyomelemek, például a kalcium, a cink és a magnézium hatékonyabb felszívódását. 

Fontos, hogy tisztában legyünk azzal is: a 2000 nemzetközi egység napi szükségletből táplálkozással csak mintegy 80-at tudunk biztosítani. Az őszi, téli évszak beálltával, az október és március közötti periódusban a felmérések szerint Magyarországon 10-ből 9 embernél alakul ki D-vitamin hiány. Ugyanakkor a 4-5 évvel ezelőtti adatokhoz képest háromszorosára nőtt a D-vitamin szedésének mértéke hazánkban, aminek előnye, hogy ez a vitamin hozzájárulhat a szervezet betegségekkel szembeni védekezőképességéhez is. A felső légúti betegségek esetében pozitív hatása van a D-vitamin pótlásának. A meghűlés, influenza és más enyhébb, a koronavírusok által is okozott felső légúti betegség télen gyakrabban fordul elő, ebben szerepe lehet az alacsonyabb D-vitamin szintnek is. Vagyis úgy tűnik, a D-vitamin véd a légúti fertőzésekkel szemben, és ismert az is, hogy a nyiroksejtekre, a kórokozó-ellenes fehérjék termelődésére is pozitív hatást gyakorol.

Az eddigi kutatások eredményei mára igazolták, hogy a D-vitamin hiánya a csontritkulás mellett számos egyéb betegség, köztük a daganatos kórképek, az idegrendszeri bántalmak, a cukorbetegség, az asztma és a szív-érrendszeri betegségek kialakulásában is szerepet játszik, illetve az immunrendszer működésére is negatív hatást gyakorol.

D-vitamin-hiányra utalhat a csontok gyengülése (pl. csontlágyulás, csonttörések, nehezen gyógyuló törések, csontritkulás), az izomgörcsök és a gyorsan romló a fogak. Gyermekek esetén a D-vitamin hiánya angolkórhoz vezethet.

Amióta a kutatások bizonyossá tették, hogy a D-vitaminnak jelentős szerepe van az egészségünkre nézve, nagymértékben nőtt a D-vitamin szérumszintjére vonatkozó vizsgálatok gyakorisága is. A kalcidiol (25-OH-D) szint meghatározását egyszerű vérvétel útján bármelyik kezelőorvos kérvényezheti, azonban a szakmai körökben inkább az az elfogadott eljárás, ha a D-vitamin-ellátottság rutin ellenőrzését azoknál a betegeknél végzik el rendszeresen, akik a D-vitamin-hiány kialakulásának rizikócsoportjába sorolhatók.

A 25-OH-D3 normál szintje

D-vitamin-szint (25-OH-D3)

Normál

30 ng/ml vagy 75 nmol/l

Hiány

20 ng/ml vagy 50 nmol/l

Súlyos hiány     

     10 ng/ml vagy 25 nmol/      

 

A kelleténél kevesebb D-vitamin-hiány rövid távon hangulati és kognitív zavarokat, izomfájdalmakat és -gyengeséget okozhat,  emellett pedig a fertőző betegségekre való fogékonyság is megnő, a gyógyulás pedig hosszadalmasabb lehet.

A hosszú távú hiány elsősorban a csontokra van hatással: jelentősen megnő a csontritkulás és a csonttörések rizikója, gyakoriak lehetnek az ínybetegségek, például az ínygyulladás is, ez pedig akár a fogak elveszítéséhez is vezethet. Nagyon fontos megjegyezni, hogy a D-vitamin hiánya nem mindig jár együtt tünetekkel, de ennek ellenére hatással van a csontjaink egészségére. A kutatások szerint a D-vitamin hiánya számos daganatos betegség (például bizonyos prosztata-, emlő- és bélrendszeri daganattípusok) rizikóját megnöveli, és az elégtelen vitaminbevitel a betegek állapotának romlásával is összefüggésbe hozható.

A D-vitamin fontossága - Premium Diet

Nem elég csak a D vitamint pótolni! 

A D-vitamint olyan gyulladáscsökkentő hatású vitaminnak tekintik, amely önmagában elegendő a legtöbb krónikus panasz enyhítésére (mivel ezek általában krónikus gyulladásos folyamatokhoz társulnak). Sajnos azonban nagyon kevesen tudják, milyen mértékben kell a D-vitamint szedni, illetve hogyan kell azt a kalcium, magnézium és K-vitamin bevitellel összehangolni.

A D-vitamin zsírban oldódik

A D-vitamin az A-, E- és K-vitaminnal együtt a zsírban oldódó vitaminok közé tartozik. Ez két dolgot jelent:

  1. A D-vitamin bélből történő felszívódásához mindig szükség van valamennyi zsírra.
  2. A D-vitamin (ellentétben a vízben oldódó vitaminokkal) elraktározódik a szervezetben.

Mindezek előnye, hogy nem szükséges naponta szedni, hiszen a jól feltöltött D-vitamin raktárból a szervezet akár hetekig vagy hónapokig is elegendő mennyiséghez jut. A hátránya viszont, hogy a zsírban oldódó vitaminok túladagolhatók. Míg a vízben oldódó vitaminok esetén a többlet a vizelettel távozik, a zsírban oldódó vitaminok túlzott mennyiségű fogyasztása túladagoláshoz vezet.

FONTOS: Ha a D-vitamint kávéval, vízzel vagy gyümölcslével veszi be, akkor annak felszívódása meglehetősen alacsony lesz: mivel a D-vitamin zsírban oldódó vitamin, mindig kell hozzá egy kis zsírt is fogyasztani, ami lehet például avokádó, mandula, olívaolaj vagy kókuszolaj is.

Milyen D-vitamin-dózis vezet túladagoláshoz?

A túladagolás kockázata csak akkor áll fenn, ha táplálék-kiegészítő formában, magas dózisban és hosszabb távon fogyasztják. Európában a javasolt maximális dózis napi 2 000 nemzetközi egység, ám a klinikai vizsgálatok azt mutatják, hogy a 10 000 NE hosszú távú bevitele sem hordoz kockázatot. Az Oman Medical Journalban megjelent kutatás szerint túladagolás a napi 50 000 NE bevitelnél, és a szervezet magas kalciumszintje (hiperkalcémia) esetén fordulhat elő.

Ideális esetben a D-vitamin szintnek a vérben 100 ng/ml érték alatt kell lennie, 300 ng/ml-től viszont egyértelműen mérgezésről, túladagolásról beszélhetünk.

D-vitamin-túladagolás - Lehetséges Naptól vagy élelmiszertől?

Mivel a D-vitamin élelmiszerben alig található meg, az élelmiszer általi túladagolás nem lehetséges. Az is jó hír, hogy szinte sosem lehetséges a napsugarak általi D-vitamin-túladagolás sem. A szervezet nyilvánvalóan védekezik, és megakadályozza a D-vitamin bőrön át történő termelését, mikor annak kielégítően magas a szintje a szervezetben. Egy napsütéses nyári napon ezért a szervezet ritkán jut hozzá több mint 10 000 NE D-vitaminhoz, és ez is csak akkor lehetséges, ha egész nap bikiniben napozik. 

Csak az extrém napfénynek kitettség (pl. egész évben forró égövön tartózkodás, és közvetlen napsugárzás) esetén lehet káros következménye a szervezetben termelődő D-vitamin adagnak, de ebben az esetben is csak akkor, ha egyidejűleg K2-vitamin hiánnyal és kalciumtöbblettel jár.

A túladagolás tünetei

A D-vitamin túladagolása táplálkozással vagy napfényen való tartózkodással tehát nem lehetséges, kizárólag étrend-kiegészítők szedése miatt alakulhat ki hipervitaminózis. Ennek következtében az alábbi tünetek jelentkezhetnek:

  • gyomorpanaszok,
  • hányás, hányinger,
  • hasmenés,
  • gyengeség,
  • súlyosabb esetben törékennyé válnak a csontok, megemelkedik a vér kalciumszintje (hiperkalcémia), valamint a lágyszövetek elmeszesedése és vesekőképződés veszélye állhat fenn.

Fontos, hogy más vitaminokkal, ásványi anyagokkal hogyan kombináljuk

 

D-vitamin és K2-vitamin

A D-vitamin szedése mellett fontos odafigyelni a megfelelő K2-vitamin bevitelre is. A K2-vitaminnak a szervezetben két fontos feladata van. Egyrészt szabályozza a vérrögképződést, hogy ne vérezzünk el a legkisebb seb miatt sem. Másrészt a K-vitamin a vérben lévő kalciumfelesleget a csontokba irányítja, ezáltal biztosítva azt, hogy a kalcium ne kerüljön a véredény falára vagy ne vesekő formában jelenjen meg.

Mivel a D-vitamin elősegíti a kalcium felszívódását, a D-vitamin bevitele növeli a felszívódó kalcium mennyiségét is. A K2-vitamin hiány ezáltal a kalcium helytelen eloszlásához vezethet a szervezetben.

Az ajánlott K2-vitamin dózis a D-vitamin kiegészítéssel jelentősen változik:

  • 100 μg K2-vitamin szükséges, ha a D-vitamin bevitel nem haladja meg a napi 2 500 NE mennyiséget.
  • 200 μg K2-vitamin szükséges, ha a D-vitamin bevitel magasabb, mint napi 2 500 NE.

Amennyiben személyre szabottan szeretné a K2-vitamint adagolni, 2-3 mikrogammot kell testsúlykilogrammonként számolni. Ne feledje azonban, hogy a K2-vitaminhoz ételeinken keresztül is hozzájuthatunk, ezért ha elegendő mennyiséghez jut az étrend által, az első néhány hétben csak a D-vitamin kiegészítőre lesz szüksége.

(az itt megjelent útmutatás nem vehető alapul egy kezelési terv beállításakor. Azt mindenkor az Ön orvosa határozza meg a kórelőzmény, panasz és a leletek ismeretében!)

Fontos, hogy azok, akik véralvadásgátlót vagy egyéb, K-vitaminnal kevésbé tolerált gyógyszert szednek, beszéljenek orvosukkal, mielőtt a készítmény alkalmazását elkezdenék!

 

D-vitamin és magnézium

Mivel magnéziumra van szükség a D-vitamin aktiválásához a szervezetben, a D-vitamin bevitel megfelelő magnéziumellátást igényel. Egy felnőtt napi magnéziumigénye kb. 400 mg. Aki élelmiszerekkel ezt a napi magnéziummennyiséget beviszi a szervezetébe, az akár 5 000 NE D-vitamin kiegészítőt is szedhet. Ha azonban valaki ennél több D-vitamint szed, fontos, plusz magnéziumot is vigyen be a szervezetébe, aminek ajánlott mennyisége az étrend magnéziumtartalmától függően 200-300 mg.

 

D-vitamin és kalcium

A D-vitaminra sokan úgy gondolnak, mint „a csont-vitaminra”, ezért gyakran kalciummal együtt alkalmazzák. Ennek azonban csak bizonyos esetekben van értelme, mint például a változókorban, mikor csökkenteni kell a csontritkulás kockázatát, vagy mikor az osteoporosis már jelen van, és a csonttörések kockázatát kell csökkenteni. Ugyancsak javasolt, ha az étrend alacsony kalciumtartalmú, és kevesebb, mint napi 1 000 mg kalciumot tartalmaz. Ha azonban elegendő mennyiségű kalciumot visz be a szervezetébe, elegendő csak a D-vitamin szedése. Különösen a nagy mennyiségű D-vitamin bevitel nem igényel további kalciumot, mert azzal nő a hiperkalcémia kockázata.

Ellenőriztesse D-vitamin szintjét, mielőtt elkezdené a vitamin szedését!

Mielőtt bármilyen D-vitamin készítmény alkalmazásába kezdene, fontos, hogy tisztában legyen szervezete D-vitamin szintjével. Ellenkező esetben előfordulhat, hogy túl keveset szed majd belőle, és így nem fog hatni, vagy épp túl sokat, amivel feleslegesen terheli a szervezetét.

 

Forrás (Semmelweis, egészségpatika, webbeteg)